در سراسر جهان، تعداد زیادی موسسه مردمنهاد برای حمایت از گروههای مختلف مددجو وجود دارند. این تنوع موسسات و روندهای اجرایی و عملکردی که انتخاب میکنند، خیرین را در انتخاب بهترین خیریه برای حمایت دچار شک و تردید میکند. در این مقاله از سری مقالات التیام، به برخی از ویژگیهایی که قبل از حمایت از یک خیریه میتوانید در نظر بگیرید به طور دقیق پرداخته و برای هر کدام نمونههایی ارائه دادهایم. این ویژگیها ممکن است شامل خصوصیات مربوط به اهداف خیریه، اعتبار و شفافیت سازمان، افراد مدیریتی موسسه خیریه، روشهای پاسخگویی، شفافیت با خیرین و همکاری با سایر موسسات و سازمانهای خیریه باشند.
چگونه خیریههای معتبر را شناسایی کنیم؟
برخی از ویژگیهایی که پیش از کمک کردن به یک خیریه بهتر است در نظر بگیرید؛ شامل موارد زیر میباشد:
۱. در مورد اهداف آینده روشن و واضح سخن میگوید.
یک موسسه خیریه معتبر از دیدگاه خیرین، چشمانداز خیریه خود را روشن بیان کرده و از این دانش برای هدایت تصمیمات و فعالیتهای خود استفاده میکند.
موسسه همچنین میتواند توضیح دهد که هدف خود را چگونه با نیازهای ذینفعان مرتبط میسازد.
۲. مجوز و شناسه ثبت شده دارد.
یک موسسه خیریه مؤثر توسط یک گروه کاملاً قابل شناسایی اداره میشود که تصمیمات مهم را برای موسسه خیریه میگیرند و آنها را به وضوح ثبت میکنند. اعضای این گروه عملگرا هستند و دارای تعادل مناسبی بین مهارتها و تجربه هستند. آنها مسئولیتها و تعهدات خود و موسسه خیریه را درک کرده و همچنین راهنماییهایی ارائه میدهند که موسسه خیریه را قادر میسازد کار خود را به بهترین شکل انجام دهد و به اهداف خود دست یابد.
یک موسسه خیریه معتبر باید:
– تضمین میکند که موسسه مجوز های لازم را از وزارت کشور، بهزیستی یا ارگان های ذی صلاح گرفته است.
– دارای یک هیئت مدیره است که بر فعالیت خیریه نظارت میکند.
– دارای نیروی کار داوطلب است که تحت نظارت هیئت مدیره درحال خدمت رسانی هستند.
ک موسسه خیریه معتبر اطمینان میدهد که افرادی با ویژگیها و شایستگیهای مناسب برای مدیریت و پشتیبانی خدمات در آن مشغول به کار هستند. برخی از ویژگیها و عوامل مهم این موسسه عبارتند از:
– ترکیب مناسبی از مهارتها، دانش و تجربه که برای اداره کارآمد و مؤثر موسسه لازم است، شناسایی میشود.
– این موسسه از کارکنان و داوطلبان با مهارتها و منابع مناسب حمایت میکند، آنها را استخدام و حفظ میکند و فعالیتهایشان را گسترش میدهد.
به منظور دستیابی به اهداف عمومی خود، ساختار، سیاستها و رویههای موسسه را به گونهای طراحی میکند که بتواند خدمات مؤثری را به جامعه ارائه دهد و در صورت لزوم با ارزشهای فرهنگی مطابقت داشته باشد.
یک موسسه خیریه:
– تمرکز خود را بر روی یادگیری و بهبود عملکرد قرار میدهد.
– سیاستها و رویههایی را برای حفاظت و حمایت از خیرین خود اجرا میکند.
– روشهای نوآورانه و مؤثر برای دستیابی به اهداف و چشمانداز خود ارائه میدهد.
-سعی میکند از تجربیات دیگر موسسات بهره ببرد.
-موسسات خیریه معتبر همیشه در حال تعامل با خیریه های همکار خود هستند.
-یک موسسه خیریه معتبر میتواند منابع مالی و سایر منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را شناسایی کرده و آن منابع را به دست آورده و کنترل کند.
شما میتوانید از بخش درباره شفافیت مالی خیریه التیام را به صورت دقیق مشاهده کنید.
– قوانین مربوطه را شناسایی و از آنها پیروی میکند .
– منابع درآمد خود را در نظر میگیرد و برای تامین نیاز مالی خود استراتژی دارد.
– از انرژی داوطلبان و حامیان خود به طور موثر بهره میگیرد.
– پاسخگو و شفاف است.
-یک موسسه خیریه مؤثر مسئولیتهای خود را در قبال خیرین و مردم به گونهای مدیریت میکند که شفاف و قابل درک باشد.
– بر اساس قوانین کشور خود عمل میکند و در صورت نیاز میتواند گزارشی از اقدامات خیریه برای منافع عمومی در طول سال ارائه دهد.
– میتواند توضیح دهد که چگونه فعالیتهای آن از خیرین و کسانی که به خدمات آن متکی هستند، حمایت میکند.
منبع:
https://community.net.nz/resources/charities-services/qualities-of-an-effective-charity/