ویلچر یک ابزار حمل و نقل است که برای کمک به افراد دارای محدودیتهای حرکتی طراحی شده است؛ از جمله افراد مسن، مبتلایان به ناتوانیهای جسمی، و کسانی که پس از عملهای جراحی یا اقدامهای درمانی به این وسیله نیاز دارند.
اهمیت ویلچر بر کسی پوشیده نیست؛ تحرک، استقلال، سلامت، عزت نفس، و بهبود کیفیت زندگی از مهمترین مزایای این وسیله است.
با توجه به اهمیت این وسیله، کمپینهایی در ایران به تهیه این وسیله برای افراد نیازمند میپردازند؛ مانند “خانه ایبی” و “کمپین هستمت”.
در این مقاله به بررسی مزایای این وسیله و معرفی این کمپینها میپردازیم.
ویلچر چیست؟
ویلچر یک ابزار حمل و نقل است که برای کمک به افرادی که دارای محدودیتهای حرکتی هستند طراحی شده است؛ این ابزار بهعنوان یک وسیله کمکی برای افراد مسن، مبتلایان به ناتوانی جسمی و کسانی که پس از عملهای جراحی یا بعضی اقدامهای درمانی به این وسیله نیاز دارند استفاده میشود.
اهمیت ویلچر:
میزان اهمیت این وسیله بر هیچکس پوشیده نیست اما اینجا به اختصار بعضی مزایای این وسیله برای افراد نیازمند به استفاده از آن را بیان میکنیم:
۱.تحرک
ثابت شدهاست که یک سبک زندگی فعال دارای فواید سلامت جسمی و روانی است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها را کاهش میدهند. یک صندلی چرخدار مناسب آزادی حرکت در اطراف را برای کاربر فراهم میکند و به کاربر اجازه میدهد به فعالیتهای بدنی روزانه دسترسی داشته باشد.
۲.استقلال:
تحرک مستقل و افزایش عملکرد فیزیکی میتواند وابستگی به دیگران را کاهش دهد. بنابراین کاربران ویلچر میتوانند مستقلتر باشند و فرصتهای بیشتری برای مشارکت در زندگی روزمره در کنار سایر اعضای خانواده خواهند داشت و کیفیت زندگی آنها بهبود مییابد.
۳.سلامتی
ویلچر میتواند سلامت کاربر را از طرق مختلف بهبود بخشد.
۴.عزت نفس و اعتماد به نفس:
تحقیقات در خانه و در جامعه نشان دادهاست که کاربران ویلچر با عزت نفس بالاتر سطوح مشارکت را مستقل از جنسیت، سن و نوع ناتوانی نشان میدهند.
۵.دسترسی بهتر به زندگی اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی.
ویلچر اغلب تفاوت بین گیرنده غیرفعال بودن و مشارکت کننده فعال را ایجاد میکند. منافع اقتصادی زمانی محقق میشود که کاربران بتوانند به فرصتهای تحصیل و اشتغال دسترسی داشته باشند. با ویلچر، یک فرد میتواند امرار معاش کند و به درآمد خانواده کمک کند، در حالی که بدون ویلچر ممکن است فرد منزوی بماند و بار خانواده باشد.
با توجه به میزان اهمیت این وسیله در زندگی افراد نیازمند به آن، حمایت از کمپینها و گروههایی که به تهیه این وسیله برای نیازمندان میپردازند بسیار مهم میباشد؛ در ادامه به معرفی بعضی از این کمپینها میپردازیم.
تهیه ویلچر برای نیازمندان:
کمپینها و گروههای مختلفی در ایران به تهیه ویلچر برای نیازمندان میپردازند که به معرفی دو گروه از آنها میپردازیم.
۱. خانه ایبی:
نوع شدید بیماری پروانهای به دست و پای فرد آسیب می رساند و فرم آن را تغییر میدهد؛ از این جهت فرد بیمار توانایی راه رفتن و جابه جایی را ندارد و نیازمند استفاده از ویلچر است. برای شرکت در این کمپین میتوان با مراجعه به سایت رسمی خانه ایبی اقدام به کمک کرد. (https://www.ebhome.ngo/)
۲. کمپین هستمت:
یکی از کمپینهایی که احتمالاً با آن آشنا هستید، کمپین « هستمت» میباشد؛ کمپینی که در آن مردم درهای پلاستیکی بطریها را جمعآوری کرده و با تحویل دادن آنها به خیریههای خاص، به خرید ویلچر برای نیازمندان کمک میکنند. سپیده جلالی کسی بود که در سال ۱۳۹۳ این کمپین را ایجاد کرد. او در سفر به ترکیه، با موضوع جمعآوری در بطری آشنا شد و نخستین بار آن را در تبریز به پا کرد. حاصل اولین فعالیت این کمپین خرید ۶ ویلچر برای معلولان بود. رفتهرفته این کمپین در سراسر ایران گسترش پیدا کرد و کمپینهای مشابهی شکل گرفت و اکنون بسیاری از مردم با این کمپینها آشنا هستند و یکی از کارهای روزمرۀ آنها توجه به جمعآوری در بطری است. جمع آوری در بطری و بازیافت آن برای خرید ویلچر، کاری است با منافع چندجانبه مثل محافظت از طبیعت، کمک به نیازمندان و مسئولیتپذیری شهروندان.
منابع: