چنانچه وقت ندارید می توانید صدای این مقاله را گوش دهید
[player id=’13733′]
هر سازمانی یک اصول اخلاقی دارد که تصمیم گیری و فعالیت های آن را برای داشتن بهره وری موثر و حفظ شهرت خود بر مبنای آن انجام میدهد. اخلاق حرف های تضمین میکند که کارکنان، کار را با صداقت کامل به انجام میرسانند و با رعایت قوانین و خطمشیها، اهداف سازمان را برآورده میکنند. خیریه التیام هم با هدف بهبود توانمندی شما عزیزان در این زمینه قصد برگزاری کارگاه اتیکت را دارد.
اصول اخلاقی
اصول اخلاقی زیربنای همه ی قوانین رفتار حرفه ای هستند. اصول اخلاقی ممکن است بسته به حرفه متفاوت باشد. به عنوان مثال، اخلاق حرفه ای که به پزشکان مربوط می شود با اخلاقیات مربوط به وکلا یا مشاوران املاک متفاوت است. با این حال، برخی از اصول اخلاقی فراگیر هستند که در همه حرفه ها اعمال می شوند، از جمله:
- صداقت
- امانت داری
- وفاداری
- احترام به دیگران
- پایبندی به قانون
- انجام کارهای خوب و پرهیز از آسیب به دیگران
- مسئولیت پذیری
آئین نامه های رفتاری
آئین نامه های رفتار حرفه ای در واقع قوانینی هستند که در کنار قوانین عمومی قرار دارند و به دنبال تعیین حداقل استانداردهایی هستند که حرفه و جامعه از اعضای خود انتظار دارند. اگرچه نقض یک آیین نامه رفتاری، معمولاً پیامد انضباطی برای شخص خاطی را به همراه دارد اما باید توجه داشت که ارزش اولیه یک آیین نامه رفتار حرفه ای به عنوان یک چک لیست برای تنبیه اعضای ناسازگار نیست، در عوض، ارزش و هدف اولیه آن ارتقای تصمیم گیری اخلاقی بر مبنای قوانین مصوب شده در چهارچوب کاری آن حرفه هست.
- احترام به فرد
همه ما سزاوار این هستیم که در محیطی کار کنیم که در آن با وقار و احترام با ما رفتار شود و شرکت متعهد به ایجاد چنین محیطی است زیرا پتانسیل کامل هر یک از ما را به نمایش میگذارد و به نوبه خود به موفقیت تجاری خود شرکت ختم میشود. همچنین انتظار میرود همه کارمندان با رعایت استانداردهای رفتاری زیر از یک محل کار حمایت کنند:
- با دیگران همیشه با عزت و احترام رفتار کنید.
- رفتارهای نامناسب و نظراتی که تبعیض آمیز، آزاردهنده، توهین آمیز یا ناخوشایند هستند را مورد خطاب قرار دهید و گزارش دهید.
- تشویق کار تیمی و مشارکت کارکنان، تشویق به نمایش دیدگاه های مختلف کارکنان.
- از اصطلاحات عامیانه یا اصطلاحاتی که ممکن است در بین فرهنگها ترجمه نشود، خودداری کنید.
- از همکاران با نیازها، توانایی ها و یا تعهدات مختلف حمایت کنید.
- با تصمیمات یا رفتارهای دیگران که مبتنی بر تعصبات آگاهانه یا ناخودآگاه است مقابله کنید.
- زمانی که بازخورد سازندهای در مورد برداشت دیگران از رفتار شما به شما داده می شود، ذهنی باز داشته باشید و گوش دهید.
- انتقاد پذیر باشید و در مقام منتقد منصف باشید.
- ایجاد اعتماد و اعتبار
موفقیتِ یک کسب و کار به اعتماد و اطمینانی که از کارکنان، مشتریان و سهامداران خود به دست می آورد بستگی دارد و کسب این اعتماد با پایبندی به تعهدات، نشان دادن صداقت و درستکاری، رسیدن به اهداف شرکت و رفتار محترمانه به دست میآید. هنگام بررسی هر اقدامی، عاقلانه است که بپرسید: آیا این کار باعث ایجاد اعتماد و اعتبار برای حرفهام خواهد شد؟ تنها راهی که میتوانید اعتماد و اعتبار را به حداکثر برسانید، پاسخ «بله» به این سؤال است.
- فرهنگ ارتباط باز و صادقانه
مدیران موظف هستند که یک محیط کاری باز را مهیا کنند به نحوی که همه بتوانند احساس راحتی داشته باشند و نظر خود را بیان کنند.
- از تضاد منافع اجتناب کنید.
ما باید از هر رابطه یا فعالیتی که ممکن است توانایی ما را برای تصمیم گیری عینی و منصفانه هنگام انجام وظایفمان مختل کند، یا حتی به نظر میرسد که مختل میکند، پرهیز کنیم.
آداب رفتار حرفه ای به چه کسانی سود میرساند؟
- مشتری؛ اینکه اعضای یک حرفه خود را مقید به رعایت یکسری اصول اخلاقی بدانند و در کار خود حرفهای عمل کنند باعث ایجاد شفافیت بیشتر و رضایت مشتریان میشود.
- خود حرفه و یا شغل مد نظر؛ از آنجایی که پایبندی به این اصول و آداب، اعتمادی را نسبت به شغل یا حرفهی ایجاد میکند خود به خود باعث ایجاد زمینه ای میشود تا عموم مردم بیشتر از پیش برای دریافت خدمات مراجعه کنند و شما از دیگر رقبا پیشی میگیرید. علاوه بر آن اصول رفتار حرفه ای با ارائه ی درک مشترکی از عملکرد قابل قبول و استاندارد در بین کارمندان باعث ایجاد یکپارچگی و رویه های انضباطی عادلانه میشود.
- اعضای مشغول به یک حرفه؛ اگر تک تک افراد شاغل در یک حرفه به اصولِ رفتارِ حرفه ای پایبند باشند و در قالب یک چهارچوب مشخص فعالیت کنند یک مقاومتی در برابر رفتار و اقدامات نامناسب شکل میگیرد و در سایه ی این مقاومت، فضای حرفه ای در محیط کار مهیا میشود که فعالیت کارکنان با راندمان بیشتر و اتلاف وقت و انرژی کمتر خواهد بود.